آرامگاه فردوسی ، خالق شاهنامه در مشهد
نوشته شده توسط : gheirati

آرامگاه فردوسی شاعر پارسی گوی ایران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم در تور مشهد است. اگر علاقمند به شاهنامه و موضوعات حماسی هستید، حتما سری به این آرامگاه بزنید. فردوسی شاعر اهل توس بیش از 30 سال از عمر خود را برای سرودن شاهنامه صرف کرد.

آرامگاه فردوسی ، خالق شاهنامه در مشهد

 آرامگاه فردوسی در خارج از مشهد و در شهر توس قرار دارد. دلیل اینکه او را پس از فوتش در داخل مشهد دفن نکردند، شیعه بودن این شاعر است. مخالفان شیعه اجازه دفن او را در شهر ندادند و تدفین او در باغ خودش در توس انجام شد. آرامگاه این شاعر توسط یکی از طرفدارانش به نام ارسلان جاذب ساخته شده است.

با وجود اینکه این مقبره تا 100 سال پابرجا بود، اما بارها و بارها مورد تخریب و حمله قرار گرفت. از جمله این حمله ها می توان به حمله مغول که در شرق کشور انجام گرفت، اشاره کرد. اما محمد تقی بهار مدام در تلاش برای بازسازی آرامگاه فردوسی بود. در نهایت در سال 1347 توسط مهندس سیحون این آرامگاه به ساخت نهایی خود که شکل امروزی آن است رسید.

قسمت های مختلف آرامگاه فردوسی

در ابتدای ورود به آرامگاه با مجسمه سفید رنگ بزرگی مواجه خواهید شد. این مجسمه مربعی شکل از جنس ستون و سنگ و کاشی است. مجسمه فردوسی اثر دست هنرمند ابوالحسین صدیقی می باشد که در کشور ایتالیا ساخته و بعد به مشهد آورده شده است.

قسمت های مختلف آرامگاه فردوسی

در هر ضلع این مربع اشعاری از فردوسی حکیم ثبت شده است. بیرون این بنا برگرفته از معماری دوران هخامنشی و داخل آن الهام گرفته از معماری اشکانی می باشد. آرامگاه فردوسی دارای 20 ستون از جنس مرمر در پایین و 8 ستون در بخش زیرین خود دارد.

موزه فردوسی قسمت دیگری از آرامگاه است. این موزه از 4 بخش تشکیل شده است. بخش هایی که وسایل رزمی، عتیقه های قدیمی وجود دارند. همچنین در تالار موزه تندیس هایی از شاهنامه وجود دارد که اثر پسر ابوالحسین صدیقی است.

با جاهای دیدنی آرامگاه آشنا شوید

در آرامگاه فردوسی مشهد شاهد جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی دیگری هم هستیم. اگر با تور مشهد سفر کردید حتما از این اماکن دیدن کنید. این آرامگاه دارای کتابخانه و موزه است. جایی که می توانید انواع عتیقه جات و ادوات جنگی و انواع شاهنامه را ببینید. در همین مکان مقبره اخوان ثالث را هم می توانید ببینید.

همچنین در آرامگاه فردوسی بقعه هارونیه هم وجود دارد. اگر با رزرو تور مشهد آمدید و برای چندین روز در هتل های مشهد ساکن شدید و به آرامگاه سری زدید، می توانید برای تفریح و طبیعت گردی به روستای گلمکان و چناران هم سری بزیند. اگر هم از علاقمندان به فردوسی و داستان زندگی او هستید، می توانید به روستای پاژ که خانه فردوسی نام دارد بروید و از انجا هم دیدن نمایید.

هتل های نزدیک به مقبره حکیم فردوسی

اگر برای رزرو هتل مشهد برنامه چیده اید و یا اقدام به رزرو آنلاین هتل مشهد کرده اید و می خواهید در نزدیکی این ارامگاه اقامت داشته باشید، ما تعدادی از هتل های مشهد که در نزدیکی این جاذبه گردشگری است، را به شما معرفی خواهیم کرد.





:: برچسب‌ها: آرامگاه فردوسی , جاذبه های گردشگری , شاهنامه , ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: